Dag 1

Siden jeg fikk brev av Haukeland om at innleggelse skulle finne sted 26.8 kl. 9 , ble det bestemt at jeg skulle komme over en dag i forveien. Det er jo litt reisevei å komme fra østlandet til vestlandet også. Fly ble bestilt igjennom pasientreiser og buss tok jeg fra Gjøvik til Gardermoen.
Jeg så jo egentlig ikke særlig frem til å fly, selv om turen fra Oslo til Bergen tar i underkant en time, så fant jeg ut på forige tur over at jeg ikke var så glad i å fly. Særlig ikke uten alkohol ( for det har jeg hatt på andre flyturer flere år tilbake). Men bare det å være med buss fra Gjøvik, igjennom Skreifjella og til Gardermoen så tror jeg at fly ville bli bedre. Småkvalm av alle svingene nedigjennom fjellene da altså.

Vel fremme på flyplassen, sjekket inn bagasje, utallige doturer (stressa, mættmæ tisseturer) og ventling. Her traff jeg på et ektepar også. Damen fant ikke toalettet og mannen forsøkte å forklare. Jeg foreslo at jeg kunne vise henne (siden jeg måtte tisse enda en gang før vi skulle i flyet, drukket litt for mye brus og div). Hun var takknemlig og vi kom i samtale etter toalettbesøket. Damen fortalte at de skulle over for å besøke sin datter, som tilfeldigvis arbeidet på sykehuset jeg skulle til, og som tilfeldigvis var bioingeniør og skulle neste år delta på forskning på sykehuset (som igjen var forskning på det jeg går igjennom nå). Mannen hadde kjøpt en sjokolade til meg som takk for hjelp og for hyggelig snakk.
Så bar det ombord i flyet. Vindusplass ved nødutgang. Og en pilot som hyggelig ga beskjed om at de hadde hatt flere turer mellom Oslo og Bergen, og kunne rapportere litt om turbulens grunnet vind i høyere luftlag. Yay!

Flyturen gikk derimot meget bra. Med musikk på ørene, noe trøtt og sløvende meg, gikk flyturen raskt. Plutselig var man fremme i Bergen også. Så var det å finne flybuss som korresponderte med Haukeland sykehus/pasienthotell. Endelig fremme på hotellet rundt klokken fire. Da var jeg sliten i kroppen og så bare frem til å slenge meg ned på en seng. Men i resepsjonen fantes det ikke noe bestilling på meg, så det måtte ringes opp til sykehusets avdeling og de måtte  ordne bestilling. Etter det ble gjort fikk jeg rom i Ville Ingebjørg, andre etasje med en liten balkong. Den baklongen er sikkert fin å sitte på i godt vær…men jeg har ikke sett godt vær i Bergen enda…

#haukeland #bergen #norwegianairline #fly #reise #gjøvik #nettbuss #flybuss #utsikt #haukelandhotell