Hjemme igjen fra Bergen !

Mamma og jeg sod opp “fugger`n feis” mandags morgen. Ferdige i dusjen og klare for turen til Gardermoen klokka 5 på morgen. Siden vi kjørte bil så gikk det jo fryktelig fort ned til Gardermoen når man kjører E6 da. Og så var det parkering (vi endte opp på parkeringshuset ved terminal, noe som selvsagt er fryyyyyktelig dyrere enn å parkere litt unna og ta shuttlebuss 😛 <–anbefaler det siste, endte med å spytte ut 800 kr i parkering for litt over et døgn i parkeringshuset). Flyet vårt gikk klokka 8, og vi landet i Bergen ca 8.50. Fra der var det bare å ta seg frem til hotellet med flybuss og begynne dagen i Bergen.
Allerede klokka 10.30 var vi på Akvariet og så på pingviner, fisker, sjøløver, krokodiller og en haug med insekter og småkryp. Vi fikk med oss foring av pingvinene og treningen av sjøløvene før vi gikk videre. Vi har vel ikke valgt de helt “vanlige” stedene å besøke i Bergen eller, for vi gikk på Fretex og endte med både Ilse jacobsen jakke, to tallerkner med bilde av Gjøvik og Gjøvik gård, noen vaser, et par skåler og en god gammel håndvisp (slik som min mimmi hadde 😀 ). Vi var også innom et par andre brukt handlere og antikk butikker.
Vi var også på Bergenhus festning og fikk tatt noen fine bilder. Akkurat da vi var ute der så kom jo “Bergens-Været”, det regnet og blåste opp og ble kaldt. Men forsvant like brått som det kom. Vi vandret en stund til før vi gikk tilbake til hotellet for å hvile. Vi gikk vel i 6-7 timer i byen og trengte å strekke beina litt. Jeg og mamsen slengte oss i senga dritslitne i beina og flata helt ut. Etter en dupp og en stund med veldig lav hvilepuls var jo tanken å få seg noe middag. Ingen av oss hadde lyst til å røre på oss etter så mange timer gåing og slite søvn. Vi endte med å forhøre oss i resepsjonen om spisesteder i nærheten og endte på Trattoria Italiana ( http://trattoriaitaliana.no/ ). Det var jo et utrolig hyggelig spisested med hyggelig personale, god service, tydelig engasjert og interessert i mat og vin, og selvsagt italiens! Så det stedet anbefales! Og eier/driver av dette stedet driver også Da Stefano som ligger tvers over gata, med utrolig god is (gelato) og mye småkaker og dessertvalg 😀
Litt småsnurrete etter Tapas, vin og is vandret vi til hotellet for å sove. Tirsdgen hadde i grunn bare en ting på planen- nemlig oppfølgingstimen min på Haukeland… og hjemreise da..
Tirsdagen startet rolig. Vi brukte god tid på ingenting i grunn. Sjekket ut av hotellet ved titiden og tok buss til Haukeland. Sykehuset har jo så fine oppbevaringsbokser så vi kunne sette de små trillekoffertene våre der så lenge. Før oppfølgingstimen min stakk vi oppom Medisin 5 nord (hematologisk avd.) hvor jeg lå 3 uker i høst, for å hilse på noen av de ansatte. Det var veldig stille på avdelingen, men jeg fant to stk som i alle fall hadde hatt litt med meg å gjøre. Så vi snakket litt, de syntes det var hyggelig at jeg tittet innom igjen og fortalte at det var vel ca 25 stk som hadde fått behandling til nå.

I Gamle Hovdebygg ligger nevrologisk poliklinikk, kompetansesenteret for MS og mye annet. Og et er her jeg hadde timen min. Ikke hos Lars Bø (som skrevet før) for han var her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/dep/hod/nett-tv/nett-tv-toppmote-alshjerne/id2543505/ (Toppmøte angående hjernehelse i Oslo). Men legedamen jeg var hos, som jeg ikke husker navnet på, var meget hyggelig og imøtekommende. Hun hadde sett igjennom papirene mine og hadde samtale med meg så hun fikk et helhetsinntrykk. Hun er veldig positiv til at behandlingen har fungert for meg, men også tydelig på at man ikke kan si om det har stoppet MS, bremset utviklingen, gitt meg en kort eller lang pause fra attakkene. Man vet aldri om det kan være for et år, fem, ti eller lenger, men uansett så er det rolig nå og man har medisineringsmuligheter hvis det kommer noe tegn igjen. Eneste jeg kjenner til er “gamle” skader og ikke noe nye atakk. Fikk forklart at MR beskrivelsen var klar og at det ikke var nye plakk/funn/attakk, men at det var et par små kontrastladede flekker. Disse ville antageligvis bare “brenne” ut og ikke merke mer av det. De var heller ikke nye, men altså gamle (forige MR var fra rundt mai i fjor). Akkurat dette bekymrer meg jo litt, samtidig som jeg er såpass realistisk og rolig angående saken at det går over. Jeg fortalte nevrologen om mine små hjerteplager (løpende hjerte og arytmi) som har føltes å være verre etter behandlingen enn før. Jeg har alltid hatt det, men har alltid kunne skille fra om det har vært angstrelatert (noe som er svært sjeldent nå i alle fall), stressrelatert eller annet. Jeg tenkte at det kan være at cellegiftbehandlingen kan ha forsterket noe av det jeg allerede har. Hun skulle notere det til fastlegen min og be om en 24 timers overvåkning angående hjertet. Så får vi se da. Skal da i alle fall ikke stryke med nå da, når man har vært igjennom behandlingen og skal liksom fungere for flere år fremover 😉
Jeg skal også tilbake til kontroll om 5-6 måneder. Så det blir spennende. Og ta blodprøver hver måned frem til da ( da kommer de sikkert til å like meg igjen nede på laben på Gjøvik 😛 hahaha).

Etter timen var ferdig fikk vi tak i en taxi og kjørte til Flesland. Sjekket inn bagasjen 3,5 time før vi skulle fly, kjøpte oss mat, drikke og lesestoff og satt i grunn å så på folk gå ut og inn av gaten vi skulle på. Interessant å observere mennesker som kommer og går, menn i dress, damer med barn, menn som snakker om siste turen de hadde i Alpene med andre dyktige og kjente skifolk, golf, Geneve og annet ræl. Dette er da jeg hadde mest lyst til å ta telefonen og føle meg viktig også, for eksempel å si: ” ja hvordan gikk det i fjøset i dag? Mulig jeg rekker hjemmat til melking. Har det kommet noen kalver da? Så flott, da blir det bra med kjøtt til disse dyre restaurantene i Oslo også” eller noe lignende.. Ikke at jeg har kuer, men bare for å trekke heeeeelt i andre enden av de andre “viktigperene” som nesten høyner “sosialstatuskort” ved å beskrive et enda bedre reisested enn det forige.. Men for all del, de får da bare nyte det livet de har og mulighetene som følger med, jeg må ærlig si at det ikke er et slik jetset liv jeg ønsker meg. Jeg blir gladelig på jobb i barnehagen med snørr på genseren, møkkete knær av å krabbe på gulvet og tårer som må tørkes. 🙂
Takk for en superutroligrask miniferie i Bergen hvor jeg i allefall fikk sett, gått og opplevd litt i løpet av ekstremt kort tid. (fløybanen ble vurdert, men det var litt smådårlig vær og jeg var for sliten til å orke å takle høydeskrekken 😛 )

Noen bilder fra turen:

#Bergen #Haukeland #stamcellebehandling #MS #Akvariet #spise #krokodille #fisk #italiensk